VECHIUL TESTAMENT - PILDELE LUI SOLOMON
|
Quick Go: [1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]
[12]
[13]
[14]
[15]
[16]
[17]
[18]
[19]
[20]
[21]
[22]
[23]
[24]
[25]
[26]
[27]
[28]
[29]
[30]
[31]
|
CAPITOLUL 26 Sfaturi împotriva leneviei și a vicleniei.
|
1. | Precum este zăpada în timpul verii și ploaia la seceriș, așa nu-i place celui nebun cinstea. |
2. | Precum vrabia zboară și rândunica se înalță în văzduh, tot așa blestemul fără pricină nu nimerește. |
3. | Biciul este bun pentru cal, frâul pentru măgar, iar varga pentru spatele celor nebuni. |
4. | Nu răspunde nebunului după nebunia lui, ca să nu te asemeni și tu cu el. |
5. | Răspunde nebunului după nebunia lui, ca să nu se creadă înțelept în ochii lui. |
6. | Cel ce încredințează solia în mâna celui nebun își taie picioarele și bea nedreptate. |
7. | Precum nu poate să se folosească slăbănogul de picioarele sale, tot așa nici cei nebuni de cuvintele cele înțelepte. |
8. | Ca și când pui o piatră în praștie, așa este cel ce dă cinste unui nebun. |
9. | Precum un ghimpe intră în mâna unui bețiv, tot așa sunt cuvintele înțelepte în gura celor păcătoși. |
10. | Ca un arcaș care rănește pe toți, așa este cel ce se pune chezaș pentru cel nebun și pentru cei ce trec pe cale. |
11. | Ca un câine care se întoarce unde a vărsat, așa este omul nebun care se întoarce la nebunia lui. |
12. | Dacă vezi un om care se crede înțelept în ochii lui, să nădăjduiești mai mult de la un nebun decât de la el. |
13. | Leneșul zice: "Pe drum trece un leu, un leu pe ulițe!" |
14. | Precum ușa se sucește în țâțână, tot așa și leneșul în patul lui. |
15. | Leneșul bagă mâna în blid, dar cu mare greutate o duce la gură. |
16. | Leneșul se crede înțelept în ochii lui, mai mult decât șapte sfetnici înțelepți. |
17. | Ca cel ce prinde un câine de urechi, așa este cel ce se vâră într-o ceartă în care nu este amestecat. |
18. | Ca unul care aruncă săgeți arzătoare, lănci, săgeți și moarte, |
19. | Așa e omul care înșală pe prietenul său și zice: "Da, am glumit!" |
20. | Când nu mai sunt lemne se stinge focul și dacă nu mai este nici un defăimător se potolește cearta. |
21. | Cărbunii slujesc pentru căldură, lemnele pentru foc, iar omul certăreț pentru a ațâța cearta. |
22. | Vorbele celui defăimător sunt ca bucatele gustoase; ele se duc în adâncul măruntaielor. |
23. | Spoială de argint care îmbracă un vas de lut, așa sunt buzele mieroase și o inimă rea. |
24. | Cu buzele sale se preface cel ce urăște, iar înlăuntrul lui nutrește înșelăciune; |
25. | Când își schimbă glasul, să nu-l crezi, căci șapte urâciuni sunt în inima lui. |
26. | Cineva poate să-și ascundă ura lui prin prefăcătorie, dar în adunare răutatea lui se dă pe față. |
27. | Cine sapă groapa (altuia) cade singur în ea și cel ce rostogolește o piatră se prăvălește (tot) peste el. |
28. | Limba mincinoasă urăște adevărul și gura lingușitorilor pricinuiește prăbușirea. |